Sunday, April 5, 2015

Fisher "Bullet" spacepen


En prylnörds bekännelser: Fisher spacepen Bullet


Då jag fick min studentexamen fick jag av mina faddrar i gåva en penna. Jag hade själv önskat att få en specifik penna, det var just Fishers “bullet” spacepen. Pennan var köpt via Birdlife Finland och kom med en tärna och mitt namn ingraverade. En del av intäkten från pennan gick via Birdlife till fågelskyddet.



Sen dess har pennan följt med mig, oftast i min högra byxficka, överallt. Pennan är perfekt för att ha med sig i fickan. Själva pennan består av två delar som man skruvar ihop. Ett lock sitter hårt fast över skrivhuvudet när man inte använder den. Locket kan man sedan lägga på den andra ändan när man skriver. Pennan blir då ungefär lika lång som andra pennor och gör det verkligen bekvämt att skriva. Skalet är räfla ovanför skrivhuvudet och räflorna ger ett bra grepp utan att skava.

Fisher lovar att bläcket ska räcka till ett 5km långt sträck. Jag har ännu inte fått bläcket att ta slut i patronen. Fisher lovar också att “spacepen” patronen, som alltså är trycksatt, garanterar att det går att skriva med pennan uppochner, under vatten och i extremt kalla temperaturer. Mina erfarenheter har inte lett mig till att tvivla på ett enda av ovannämnda löften.

Pennan är ungefär 10cm lång “ihopvikt” och väger ynkliga 20gram(även om den känns betydligt tyngre).




Den första bläckpatronen jag hade i pennan började läcka! Bläcket klottade ordentligt ner inne i pennan. Jag var tvungen att skölja rent med varmt vatten, diskmedel och WD-40. Efter flera “behandligar” fick jag loss 99% av bläcket.

Jag kan rekommenderar pennan varmt till vem som helst!

English summary:

Fisher spacepen “bullet” has been a true companion for my for may years. It is a robust pen that can take a beating, which should be evident from the pictures. The pen is comfortable to write with and slips easily into any pocket.

The first ink container I had bursted from the end resulting in a lot of the ink drying up inside the pen. I had to clean it up with hot water, dishwashing deterrgent and WD-40.

I would not hesitate to recommend the pen!

No comments:

Post a Comment