Wednesday, November 19, 2008

Läst: Konsten att vara snäll

Hörde första gången om Stefan Einhorns bok "Konsten att vara snäll" under en modersmål kurs i gymnasiet. Boken, med sin mycket intressanta titel, fångade min uppmärksamhet genast. Efter det har jag hört flere föredrag(i gymnasiet alltså) och lät några recensioner om boken. Alla har de gett en mycket positiv bild av boken.

Så nu när jag äntligen tog tag i boken och började min vandring över dens sidor, var förväntningarna lungt sagt höga. Boken har legat på mitt bord nu ganska länge, av någon anledning har det blivit helt andra böcker. Boken läste jag från pärm till pärm under fyra bussresor mellan Helsingfors och Borgå. Einhorn skriver mycket medryckande och flytande. Inte sällan med ett inte så enkelt språk.

Einhorn går igenom under den 200s långa boken olika "sätt att vara snäll" och motiv bakom dem. Han behandlar även negativa saker som vanligtvis förknippas med att vara snäll, som att dumhet. Boken är nog en filosofisk bok om etik men den blir inte tråkig eller mjäkig för det. Einhorn exemplifierar med många och varierande anekdoter, liknelser och metaforer.
Något nytt och revolutionerande lyckas han ändå inte komma fram till.

Einhorns slutsats är det som människor över hela jorden kommit fram till för över 3000 år sedan oberoende av varandra: "Det som ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni göra för dem." - Den gyllene regeln
I det avsendet var boken en liten besvikelse. Boken är nog ändå en mycket trevlig läsupplevelse och en bra tankeställare..

No comments:

Post a Comment