Tuesday, October 21, 2008

Prästvigning

På söndagen medverkade jag som korsbärare i prästvigningen i Lilla Kyrkan. Det var riktigt roligt och tro det eller ej jag slog inte till takkronan! Men det gjorde kyrkvakten...medkollekthoven. Så om inte jag gör det, gör någon annan det. Nåja, men prästvigningen gav mig några frågor:

Varför är liturgin så in i punkt o pricka fastslagen? Allt måste gå i precis rätt ordning och det är hemska saker om någon står på fel sida! Varför har vi ens en fastslagen liturgi? Bryr Gud sig? Vad om Gud en sndag sade att idag ska ni satsa på bön..? I bland tycker jag att det det verkar mer som om Gudstjänsten var en programpunkt bland många för människorna. Fokusen ligger liskom på människorna och inte på Jesus. Man är så rädd för att inte besökarna ska gilla mässan, men är det därför de är där?

Varför uppmanas inte församlingen att vara med i välsignelsen av de nya prästerna? Nu var det bara biskopen och de andra prästerna som välsignade dem med handpåläggning.

Varför välsignas inte de blivande prästerna av de församlingar där de kommer att jobba/tjäna i framtiden?

För övrigt så höll biskopen en verkligt bra predikan! Synd att jag inte hade papper och penna.

1 comment:

  1. Det där har jag också tänkt på...jag skulle trivas otroligt bra på mässa om liturgin sku slopas för ren halva mässan eller så! Det är ju inte fråga om en tillställning för församlingen. Och amen till det om dina arbetskamrater! :) vi ses,kram!

    ReplyDelete