Wednesday, September 10, 2008

Brandkårsträningar

På måndagen hade vi träningar med temat yträddning. Vi har två båtar, en mindre buster och en Uisko(jag vet inte vad de kallas på svenska, men alltså en båt med stort utrymme framför hytten). Dessutom har vi 3 torrdräkter och en hansaflotte(yträddningsflotte).

Nu tränade vi på hur vi skall göra om en båt kört på någon sten el dylikt och en person hamnat i vattnet och en ligger medvetslös i båten. För det första drar två personer på sig torrdräkter, två fungerar som assistenter, en båtförare och en förman. Jag fick i uppdrag att vara yträddare nr 2.

Vi körde ut med båten åt det håll där vi visste att olyckan skett. Hittade snabbt båten och fick syn på en person som flöt omkring i vattnet. Yträddare nr 1 hoppade i, tog sig till personen i vattnet, assistenterna tog hand om en person som låg medvetslös i båten. Jag hjälpte räddare nr1 med att få upp personen ur vattnet.

Det hela gick riktigt smidigt, med största sannolikhet skulle båda personerna ha klarat sig i en riktig situation.

Efter räddningsoperationen var det dags för att skura den större båtens botten. I det skedet blev jag kastad i, eller rättare sagt jag hann hoppa i före de fick tag i mig. =D
Det är riktigt roligt att simma omkring i en torrdräkt, fast handledsmansetten läckte lite så jag blev våt i ena ärmen. =P
Har tyvärr inga bilder...kunde inte ha kameran med mig i torrdräkten..

No comments:

Post a Comment