Friday, August 29, 2008

NoM

Nur har några veckor på NoM(Natur Och Miljö) gått(snabbt!). Hitills har jag tyckt om det jag fått göra, fast det allt har varit lite i startgroparna. Har haft mycket tid för att läsa de tidskrifter som kommer hit och flere dagstidningar, med andra ord har jag tid för att slöa. Men har nog jobb också.

Min arbetstid går åt till barn-& ungdomsverksamhet, tidningen Finlands Natur och kansliarbete. Nu när MAD(MiljöAktionsDagarna) närmar sig med storm steg så har jag arbetat mycket för det. Under den här veckan har jag ringt upp hälften av alla svenska gymnasier i landet. Sökt reda på epost adresser till rektorer och biologi lärare. Förra veckan postade vi lite på 1000 brev med info om MAD till skolor och privatpersoner.

Förutom MAD jobbar jag med vår utställningsgrej på föreningsfestivalen i Åbo nästa vecka, med en ekorr utställning till Naturskolan, ett holkprojekt och lite annat smått och gott. Dessutom får jag göra alla de jobb som många här på kontoret inte ids göra eller som är "tråkiga". Har skaffat & skruvat fast en wc-pappersrulleställning, skruvat upp en OH duk i väggen(det var inte så lätt att borra i väggen...!). Dessutom har jag sprungit med diverse brev, mappar, paket till posten, UMR...register o patent mydigheterna. Så det finns både jobb och tid för att ta det lugnt! Passar mig.

Dessutom går det nästan 3h varje dag åt till arbetsresorna, 1h med buss åt ett håll + cykel från Borgå centrum hem. Jag upplever inte bussresorna särskilt betungande eftersom jag inte blir åksjuk vare sig av att läsa eller av att göra något annat. Så sakta men säkert börjar högen av oläsat böcker på mitt bord att sjunka..

Idag blir det ännu Ungdomssamling i Missian och jag har fått i uppdrag att tolka, från svenska till finska! Har tolkat tidigare och tänkte nog att efter det så vill de inte att jag skall tolka flere gånger, kanske hade jag fel eller så är de bara i verkligt akut behov av någon som tolkar. =P

No comments:

Post a Comment