Thursday, December 20, 2007

Uppsala teologer missnöjda med Gardells doktorstitel

Världen idag skriver om några teologer vid Uppsala universitets teologiska fakultet vilka är missnöjda med att Jonas Gardell har fått en hederstitel som doktor i teologi vid Lunds universitet.
Så här citeras frikyrkopastor Stanley Sjöberg:
– Det är fruktansvärt upprörande, jag kände mig illamående och djupt sorgsen när jag fick del av nyheten att han har blivit teologisk hedersdoktor i Lund.
– Det är tydligt att Jonas Gardell och Lunds universitet syftar till att angripa det historiska äktenskapet och upprätta en ny typ av samlevnad. Utnämningen är som ett mörkrets hånskratt mot den kristna kyrkan inför julhelgen
– Det är så många som sysslar med religion nu för tiden. Och för oss som är en del av ett sekulärt statligt universitet så räcker inte detta. Man måste på något sätt också ha utvecklat forskning, tolkat forskning eller drivit egen forskning med akademisk standard.

Själv har jag inte läst Gardells bok "Om Gud" eller något annat han skrivit, så jag tar inte parti för någon.

1 comment:

  1. Mattias Martinson, docent i systematisk teologiJune 3, 2008 at 6:53 AM

    Jag skrev redan 2003 en recension av Jonas Gardells bok "Om Gud", där jag framhöll det stora teologiska värdet av hans skrivande. Han är ingen nydanande bibelforskare men gör teologiskt mycket intressanta reflektioner och preciseringar som definitivt leder den avancerade diskussionen framåt. Som Uppsala-teolog är jag glad över att han fick bli hedersdoktor. (Min recension heter "När Gud blev god" och finns i tidskriften "Tro och liv", nr 3/4 2003.)

    ReplyDelete