Saturday, December 1, 2007

Studiebesök till skolor i Huvudstadsregionen

Igår besökte alla abiturienter från Bogy skolor i Hfors. Man kunde välja mellan t.ex. Uni, Arcada, Stadia. Själv valde jag den gruppen som besökte Hanken och Uni. Hanken är jag inte intresserad av, men fick veta att de har verkligt bra språkkurser där. Det som intresserade mig var Helsingforsuniversitetes campus Vik.

Vi bekantade oss snabbt med de olika fakulteterena och sedan mer ingångende med mikrobiologin. Vi såg en rad med olika laboratiorier och mojänger som används till olikaslags forskning. Som PR-trick fick vi även göra våra egna bakterieodlingar, dvs pteriskålar med näringslösning dit vi doppade något föremål, spottade eller strök det med något annat. Om en vecka kommer vi att ha fina bakteriekulturer. Sen följde mer ingående information om några fakulteter.

Själv tänker jag inte börja studera biologi men kan nog tänka mig att ta några kurser helt bara av intresse...


Predika på kvällsmässa imorgon..

2 comments:

  1. Tur att man inte behöver sätta bakterieburken i frysen som en o annan dö fågel :) More

    ReplyDelete
  2. Jag tror nåt händer på min skål :D

    ReplyDelete