Saturday, December 1, 2007

Skuggdag

Nu på torsdagen "skuggade" jag prästen Karl af Hällström under hans arbetsdag. Denna skugg-/praktikdag ingår i en fördjupad kurs i studiehandledning jag går i skolan. Idén är att man följer med en person på dens arbetsplats under en dag.

Dagen började med medarbetarkonferens, men där var jag bara en timme. Sen blev jag hemskickad för att byta kläder. Vi skulle på en kistläggning. Den gick lungt och stillsamt till, de anhöriga tog avsked av den avlidne och Kalle höll en liten andakt. Sen mat, lagad av Outi, på församlingshemmet och efter det till Kråö där "Kråkökretsen" samlades. Det blev nattvard, predikan och kaffe och bulla tillsammans med några äldre damer. Senare på kvällen var det skribasamling med hela 37 konfirmander.

Under dagen lärde jag mig mycket, träffade många nya mänskor och fick uppleva en präst-arbetsdag i praktiken. Såna lär jag få uppleva många...

1 comment:

  1. Säkert mycket lärorikt, Kalle är en bra präst. :-)

    ReplyDelete