Tuesday, December 4, 2007

Brev till Kanin

I den här perioden i skolan har en litteraturkurs. Vi har valt att läsa barnlitteratur, jag(och min grupp) läser nalle Puh. Vi fick en skrivuppgift; vi skall skriva ett brev från en figur i boken till en annan. Jag har skrivit ett brev från Puh till Kanin. Det blev nog lite för komplicerat, långt och kanske inte skulle komma från Puhs penna.

Julbrev till Kanin

Hej,
broder Kanin!

Puh hälsningar åt dig. Det snöar ute och det är rätt mörkt. Jag tänkte bara att jag skulle skriva ett brev åt dig. Bara för att skriva ett brev. Så att du skulle bli glad. Vi kunde börja skriva brev till varandra. Det skulle vara mer på riktigt än att skriva brev åt sig själv. Eller ge gåvor åt sig själv. Gåvor som honung, som är så gott.

Snart kommer den här julen. Det är nog ett märkligt jul. Det går inte att rulla det som ett vanligt jul. Vanliga jul skrivs ju med h. Då blir det hjul. Den här julen som kommer varje år är ganska rolig. Christoffer Robin säger att han brukar äta mycket god och speciell mat tillsammans med sin familj. Följande morgon får han en massa paket en tomte. De kallar honom för jultomten. Christoffer Robin säger att han bor på nordpolen. Kanske han hjular när han är uppkallad efter ett jul. Jag kan önska mig mycket honung av honom. Du gillar ju morötter broder Kanin. Du kan önska dig morötter på julen.

Jag, du, Nasse, Uggla, Tiger och Ior kunde fira ett sådant jul tillsammans. Vi kunde äta av min honung och av dina morötter. Uggla kunde håll ett tal med många fina ord. Tillsammans kunde vi sedan bygga upp Iors hus som blåst omkull. Kanske den här jultomten även kommer på besök. Vi kan fråga Christoffer Robin.

Nu skall jag gå äta lite honung. Man blir hungrig och trött av att skriva brev. Jag skall komma ihåg att sätta brevet i din postlåda, broder Kanin.

Ha det skönt i din håla.
Din vän Puh

No comments:

Post a Comment