Friday, October 5, 2007

Kyrkor, tempel och moské i Hfors


Just nu går jag en kurs i Skolan som heter "Vad tror finländaren på?". Men kursen gjorde vi en exkursion till Helsingfors för att kolla in Hare Krishna templet, moskén och kyrkor.

Hare Krishna templet var en "kämppä" i ett höghus där man hade byggt ett altare och en liten böne/samlings sal. Vi fick en mycket intressant presentation av en finsk munkstuderande om Hare Krishna tron. På utvägen blev vi såklar även bjudna på torkade frukter.

Som nästa var det moskén. Där fick hela grupen, både män & kvinnor gå in i samma rum i moskén där imamen gav en kort presentation av den muslimska tron. Imamen är utlänning och har endast bott i Finland tre år, men hans finska var ändå nästan perfekt. Efter imamens presentation ställde vi många frågor som han svarade på med stor glädje. Jag ställde en fråga om radbandet han fingrade på och för det så gav han radbandet åt mig. Så nu äger jag ett muslimskt radband med 3x30 pärlor. =P

Något synagoga besök blev det inte, för judarna firade någon högtid, vilket var lite tråkigt. Det skulle ha varit intressant att besöka synagogan.
Istället blev det många kyrkor; bl.a. domkyrkan, St. Henriks Katedral, och Uspenskij.

2 comments:

  1. Vilken kyrka är det du har på den övre bilden? Den enda av dem du nämner som ens lite liknar den är S:t Henriks katedral, men jag tycker att bilden väldigt mycket påminner om Johanneskyrkan...

    ReplyDelete
  2. Det är som du säger Johanneskyrkan. Det står ju bl.a. så jag räknade nu inte upp alla kyrkor vi besökte. ;)

    ReplyDelete