Monday, August 13, 2007

Fjällvandring

Den tredje augusti startade två unga herrar norrut. I Jakobstad steg tre herrar på, så nu var gänget med kristna unga män fulltaligt och lite trängt i en bil. Så bar det av mot det allra nordligaste Finland, till Klipisjärvi. En fem dagars fjällvandring väntade.

Från Kilpisjärven retkeilykeskus tog vi båt över Kilpisjärvi till den svenska sidan. Där började vandringen på allvar. Rinkorna på ryggen och iväg. Första dagen gick vi till Pältsä stugan och slog läger en liten bit från den. Vi övernattade i tält såklart. Den andra dagen styrde vi kosan mot Pältsä massivet, ett hästsko format bergsmassiv med toppar på ca 1400 möh. Vid lunch tid hade vi kommit in i dalen mellan de höga fjällen, vi kokade lunch i våra trangia kök och slog upp tälten. Efter lunchen gjorde vi en topptur upp till den högsta toppen. Vi steg ca 800 höjd meter, till en höjd på 1509möh! Det högsta jag varit på! På toppen öppnade sig en totalt häftig utsikt över de norska och svenska fjällen(de finska fjällen var rätt så obetydliga i jämförelse). På vägen ner "skidade vi slalom" på våra skor nerför några snöfält. Kul!

Dag tre; onsdag. Vi vandrade ut genom dalen längs sluttningen till den norra sidan av massivet. En rätt karg dal med sjöar som bildats av vatten som smält från glaciärer. Mittemot Pältsä, på den norra sidan, ligger nämligen en glaciär. Vi slog läger på södra sidan sjöarna, bredvid en vandringsled.

Följande dag packade vi ihop tälten och styrde kosan mot sjön vid treriksröset. Bakom oss såg vi hur ett väldigt oväder tog form. Vi hade nämligen under de tre första dagarna haft verkligt varmt och soligt väder. Vi lyckades gå framför ovädret hela dagen, men på platsen där vi slog upp tälten hann det i kapp oss. Hård vind, åska och regn. Det blev en "mysig" och fuktigt kväll inne i tälten. Idealiskt för en uppiggande efterrätt till middagen, nämligen lätt choklad mousse.

På fredagen bar det av mot treriksröset som låg endast två kilometer ifrån vår tältplats. Treriksröset är alltså ett betong block som står på den punkten där Finlands, Sveriges och Norges gränser möts. Så vi stod bokstavligen i tre länder samtidigt. =P
Därifrån bar det av vidare mot Malla och Saana där vi hade bilen. Vi slog upp tälten på Saanas sida om Siilasjoki. På kvällen badade vi bastu och åt på buffen i Retkeilykeskus. En skön avslutningn på fem dagars hiking.

På lördagen bar det igen av söderut, två dagar i bil. =/ ..och nu återstår min enda lediga dag på sommalovet, måndagen före skolan börjar.