Saturday, July 7, 2007

Jag sitter här i kyrkan
förtrollad av prästens ord
jag hör att han säger:
När Kristus gick på jorden,
man sa: Guds son är vorden
att förkunna saligheten,
fridens rike och evigheten
men det onda sade:
vem kan bevisa, att hans rike finns?
Hans ord är blott en visa,
och själv är han en tiggarprins.
Jesus led och han dog,
syndarna badade i hans blod,
dock från de döda han uppstod,
och vakterna svek deras mod.
Så for han till slut till sitt himmelska rike
och sedan dess har man ej sett hans like,
dock vet jag att han finns i oss,
och uti dig också förstås.
Så var gdstjänsten slut,
och alla taågade ut.

Ylva Eggehorn

7 comments:

  1. Nam et si ambulavero in valle umbrae mortis,
    non timebo mala, quoniam tu mecum es.
    Virga tua et baculus tuus,
    ipsa me consolata sunt.
    Parasti in conspectu meo mensam
    adversus eos, qui tribulant me;
    impinguasti in oleo caput meum,
    et calix meus redundat.
    Etenim benignitas et misericordia subsequentur me
    omnibus diebus vitae meae,
    et inhabitabo in domo Domini
    in longitudinem dierum.

    Bara för att träna lite ditt latin. Se hur mycket du klarar utan att leta upp det på svenska :P

    ReplyDelete
  2. Välkända texter är inte så svåra att få en rätsida på, också på andra språk...

    ReplyDelete
  3. men fler mänskor borde lära sig latin, grekiska behöver ingen, hebreiska är coolt, i.e gammal hebreiska.
    Ifall att kalle läser detta: tack för min mammas morfars fina begravning (01.06 var det väl?)

    ReplyDelete
  4. Varsågod, Claus! Det var trevligt om du upplevde det så.

    Men jag kan inte ta äran åt mig. Det var ju långt ifrån endast jag som hade planerat gamla grevens jordfästning...

    ReplyDelete
  5. Jo, det var nog mycket planering i det hela, men du höll "stämningen" uppe. Man skulle ju, mot förmodan, kunnat ha fått en dålig präst oxå...

    Pro fide, Pro utilitate hominum.
    Vet du det då Linus :P
    Annars kan du ju fråga Kalle

    ReplyDelete
  6. Pro Fide, Pro Utilitate Hominum
    För tron, för människors bästa
    Sorry, måste googla det! More :)

    ReplyDelete
  7. More? Ok, här e nåt att komma ihåg:
    (sin) Fallax grátia, et uána est pulchritúdo :
    múlier timens Dóminum, ipsa laudábitur.

    ReplyDelete