Sunday, March 11, 2007

Vår!


Solen skiner ute på en blå himmel. Det är varmt, hela fem grader i luften. Våren är här. Jag ligger inne och läser läxor. Mamma gormar åt mig att jag inte skall ligga hela dagen inne och läsa. Jag skall ta mig ut! Så ger hon sig ut. Nåh..nog kunde man väl rasta kikaren lite idag. Klär på mig ute kläder, medan jag tänker på vart jag skall ta mig.
Det fick bli Karelarbyns åker. Jag ger mig ut. Det verkar som om varendaste en grönfink och talgoxe skulle ha vaknat. Fågelsången känns mycket starkt så fort jag sätter foten utanför dörren.
Efter att ha kommit en bra bit så verkar det lite deppigt. Har bara sett grönfinkar, kråkor,skator och annat "vanligt". Visst är de roligt att följa med dem också, men nog skulle det vara fint med lite flyttåglar. Går över Tolkisvägen och ut på vägen över åkern. Tänker samtidigt "låt det nu ens komma en liten ynklig stare". Går vidare och det enda fågellivet jag ser är lite grönfinkar och kajor. Murr! Får väl bara nöja mig med en liten promenad.
Kommer ut på bilvägen över åkern och tycker mig höra en sånglärka. Det var nog bara som jag inbillade mig,tänker jag för mig själv.
Lite längre fram hittar jag några starar i en buske! Jei! Tar fram anteckningsblocket för att skriva ner det. Plötsligt hör jag ett läte jag inte hört på länge. Det kan inte vara sant! Vänder mig om, visst! Kikaren flyger upp till ögonen. En sädesärla kilar förbi i raser fart mot nordväst. Skriver snabbt ner det. Jag går vidare längs med vägen. Stoppar ner anteckningshäftet i fickan och känner mig nöjd över observationerna. Telefonen ringer, det är mamma, jag svarar. "Ut med dig!" hörs det i andra ändan. Plötsligt flyger det två Tofsvipor över och landar lite längre bort på en snöfri plats på åkern. Tofsvipor! Jag berättar det åt mamma, hon blir jätte förvånad. Inte nog med det. Flere sånglärkor drar över vägen i samma stund!
Sånglärkor, alltså hade jag inte bara inbillat mig ljuden. Belåtet skriver jag ner observationerna och går vidare. På hem vägen hinner jag ännu se gråtrutar och massvis med pilfinkar som redan håller på att välja ut boplatser åt sig i elstolparnas fyrkantiga rör.
Vilken dag!

saldot blev alltså:
Sånlärka 6kiert
Björktrast 1p
Stare 8kiert
Tofsvipa 2p
Gråtrut 5nous
Sädesärla 1 NW
pilfinkar
grönfinkar

1 comment:

  1. Såå... det var ju bra att jag gormade så att du tog dej ut. Det lönade sej tydligen :)
    More

    ReplyDelete