Thursday, March 8, 2007

Brandkårs träningar

Idag hade miniorerna, som varje torsdag, träningar. Den här veckan var det min och Jens tur att hålla träningarna. Vi skulle gå igenom stegen och hur man klättrar. Det hela förlöpte väldigt bra, tyckte till och med att barnen lyssnade verkligen på vad man berättade. Nåja, jag och Jens visade hur man bör resa en stege enligt manualen.
Sedan var det miniorernas tur att klättra upp för stegen, så högt de vågade efter att jag först visat dem hur det går till. Modigt klättrade de uppför stegen en efter en. Några bättre än andra. Men utan räddsla. Kommer ihåg att jag själv var skit-rädd! när jag skulle klättra för första gången. Min hjälm blev riktigt ner slaskad av slasket som droppade ner på mig från miniorernas skor då de klättrade upp för stegen och jag stod under och säkrade stegen.
Plötsligt skriker Mara till: "Hälytys!"..alltså Hammars FBK fick alarm.
Snabbt ner med barnet från stegen. Stegen ner. Stegen ihop. Och snabbt upp på släckningsbilens tak. I ilande fart körbrandmännen på plats, drar på sig släckningstället. In i bilen. På med blåljusen och sirenerna och så bar det av.
Där stod vi sedan med ett tiotal barn, träningen slutade där. Men det verkade som barnen haft det roligt och gillat att klättra uppför stegen. Tyvärr blev träningen lite kortare pga utryckningen. Men vad kan man. Bra så här. Ingen skadade sig eller något och jag tycker att träningen var riktigt bra sist o slutligen.

..dessutom hann jag byta ut mitt framhjul på cykeln. Hade fått punktering. Igen. För tredje gången i vintern. Den där sandnings sanden är vass!

1 comment:

  1. Hej Linus!
    HIttade dig via din kommentar på Hannas blogg (tearsandprayers.blogspot.com)
    Har också sett dig på UK år 2005..och kanske också vid andra kristna sammanhang.

    Jag ser att du jobbar innom brandkåren, själv var jag med i FBK i ca 2½ år...men jag slutade. Det var skoj att vara med och dina blider i din bildarkiv väcker gamla och trevliga minnen från tiden som FBK:are!:)
    Hur länge har du varit med i brandkåren/FBK då?

    ha d bra!
    Guds välsignelse!!
    // Johanna

    ReplyDelete