Saturday, January 13, 2007

Eftersvett

Totalt ovetande gav jag mig iväg med min mor och en busslast med övriga människor till svenska teatern i Helsingfors. Det var först under bussresan jag fick veta vad vi skulle se.
Eftersvett 2006, en revy. Sketcherna var hejdlöst roliga och tog upp olika spekter av den finlandssvenska kulturen. Vi fick se äldre par försvara sin bostad, unga entusiaster grunda tidningen "papper", klowner och så klart ett avsnitt av "Stringsö". Skådespelarna lyckades bra med att aktivera publiken; som allsångskör, som objekt för skämten och en flicka blev även bjuden på en blomma av en klown. Knappast var det någon i publiken som gick hem utan litet svaga magmuskler efter otaliga skrattsalvor.
En positiv överrasking inträffade före teatern började när fyra av mina vänner stegade in på Svenska teatern och sade glatt att de skulle sa samma sak som jag. Alltså en rikrtigt lyckad teater föreställning. Rekommenderas för alla som vill se mera av finlandsvenskhet på scen...

No comments:

Post a Comment