Sunday, December 10, 2006

1.10.2006 17:38:10sÖDErskär
Fiilisen var i taket efter en tidig väckning(ca 0500), ett stadigt morgonmål och efter att jag märkt att det var uppehåll ute trots väder prognosen. Det kunde inte bli bättre för en liten resa med fågelföreningen(BNFF) ut till Söderskär.
Vi startade med båten Ludde från kalkstrand och redan inom fem minuter började gäss strecken dra över båten. Jess!(gässs!) Redan tusentals gäss, allor, gavia sp och andra fåglar redan innan vi hade kommit fram, de kommer att bli en fin dag tänkte jag! Frammepå Söderskär, inget regn, upp med tuben, i samma ögonblick flyger skärpiplärkan överhuvet. Fram med kameran! Efter 40 minuters fotograferin har det fastnat skärpiplärka, trädkrypare och kungsfågel på ccd-cellen. Men så börjar regnet! fram med regnkläderna och smörgåsarna, jag sätter mig vid en liten röd stuga dricker mitt te och äter mina smörgåsar i ös regn och hård vind. "PERE!!" äsh då nån har fått syn på en pilgrimsfalk. Var satte jag min kikare? Äsh då. Jag missade den.
Regnet fortsätter ihärdigt och blåsen tillför sin effekt. Gässen och bofnkarna fortsätter att svepa över huvet.
"Det regnar nog så mycket att vi far hem." säger hedberg.
Så var den dagen över, på vägen blir det ännu en pilgrimsfalk, inte ser jag den heller. Men på ett sjömärke sitter en falk, men den går inte riktigt att artbestämma(det var nog ändå en pere =P), havsörnen visar sig ändå tillslu över om Pörtö.
Allt som allt blev det flere tusen gäss och bofinkar och uppätna smörgåsar. Nu börjar det här bli helt för råddigt och jag slår snart huvet i tanngentbordet. jag borde gå lägga mig men först skall jag se på SALT. Äsh vad det blev råddigt, men jag orkar inte nu...

No comments:

Post a Comment