Thursday, June 22, 2006

Livets små glädjen.

Det var en vanlig skoldag, jag hade håltimme så jag hade gått ut på stan. Jag var varken glad eller sur, något där mittemellan, skulle bara ta kål på lite tid. Tänkte jag skulle gå till S-Market i köpcentret Lundi för att köpa en chokladstång.

Jag stegar in med fart i köpcentret med S-Market som mål. Då ser jag henne, en mycket gammal gumma i vita kläder, en ganska tjock rock fastän det är en av de varmaste vår dagarna, med en temperatur som närmar sig sommarens vämrebölja.

Hon är ganska skruttig i ansiktet, har krogig rygg och ser mycket trött ut. Jag tittar förundrat på henne medan jag går framåt. Mittiallt sprider sig en märklig våg av nöjdhet över gummans ansikte. Hon hade plockat fram en liten röd blomma ur en av sin amånga kassar. Blomman tecknar sig blodröd mot kvinnans vita kläder. Hon sätter den i ett kanpphål i rocken. Hon ser mycket nöjd ut, ja till och med ytterst glad. Den gamla kvinnan utstrålade glädje, även om hon inte ler. Hon har säkert haft ett mycket långt liv och ser nöjd ut.

Plötsligt uppfylls jag av glädje, jag blir glad när jag ser kvinnan, nästan så glad att jag kunde hoppa tre varv upp i luften. En mycket glad person går in i butiken, jag betalar för min choklad och börjar ta mig mot dörren. Kvinnan har gått, men glädjen finns kvar.

No comments:

Post a Comment