Saturday, June 17, 2006

Döm inte.


Jag är inte teolog, präst eller filosof! Det här är bara en tanke i oordning.

Varför tror de flesta som inte är troende kristna(man kan hörqa till kyrkan utan att vara troende) att de som tror på Jesus alltid måste uppföra sig och vara perfekta. De skall vara empatiska, sympatiska, skall inte ha höga tankar om sig själva, alltid vara artiga osv. det är ett ideal att aträva efter, men som är omöjligt att uppnå.

Det är egentligen ganska frustrerande, vi är ju alla ändå olika och alla har sin egen uppgift!

Några har fått uppgifte att vara empatiska, andra att vara smarta. Därför blir jag ibland vred på personer som säger: ”Inte kan du göra sådär! Du är ju kristen!” Man är väl ändå en mänska lika mycket som alla andra! Som kristen strävar man efter att vara god, men det är omöjligt att vara perfekt, det kan bara Gud.

Det mest störande som hänt, var nog en gång då jag sade att ”Det kan du vara själv!”, en ganska vanlig och skämtsam replik bland mina kamrater. Hursomhelst, en flicka som jag känner stod bredvid mig och min kompis då jag drog min lilla replik helt på skämt.

”Inte kan du gå som är så kristen säga sådär till folk!. Varför skall alla ni som är smarta vara så oempatiska! Säg mig varför gav din Gud dig IQ men inget vett att vara empatisk?” skrek hon upp i ansiktet på mig.

Var hon själv empatisk då? Knappast.

Men vad lärde jag mig av detta..nåh kanske skall vi inte anklaga varandra för olika saker, hon mig för att vara en dålig kristen och inte jag henne för att hon inte är bättre än hon predikar. Kanske det var en uppmaning till mig att vara med empatisk? Vem vet? =)

Döm inte. Gå in genom den trånga porten.

No comments:

Post a Comment